We are the largest scientific network in Switzerland and provide advice to policy-makers and society on knowledge-based and socially relevant issues. About us

Swiss Academy of Humanities and Social Sciences SAHS

Tertiarisierungsdruck: Herausforderungen für das Bildungssystem, den Arbeitsmarkt und das Individuum

SWISS ACADEMIES COMMUNICATIONS, VOL. 15. NO 6, 2020

Ausbildungen auf Tertiärstufe werden zukünftig stärker nachgefragt. Darauf deuten Daten zum gegenwärtigen und zukünftigen Fachkräftebedarf sowie zu den Bildungsaspirationen von Familien hin. Vom Bildungssystem wird erwartet, dass es mehr jungen Menschen eine Ausbildung auf Tertiärstufe ermöglicht. Mit Blick auf die nächste BFI-Botschaft 2021-2024 stellt sich die Frage, wie die Anreize für Abschlüsse auf der Tertiärstufe sowie die Durchlässigkeit des Schweizer Bildungssystems gestaltet werden sollen. Um die für die nächsten zwanzig Jahre prognostizierte Zunahme der Bildungsabschlüsse auf Tertiärstufe in der Schweizer Bevölkerung zu erreichen (Babel 2019), müssen mögliche Bildungsbarrieren von der Bildungspolitik erkannt werden.

Der Bericht stützt sich auf empirische Ergebnisse aus Studien für die Schweiz. Mit Tertiärbildung sind Ausbildungen an Hochschulen (Universität, ETH, Fachhochschule, Pädagogische Hochschule) sowie in der höheren Berufsbildung (Höhere Fachschule, Berufsprüfung mit eidg. Fachausweis, Höhere Fachprüfung mit eidg. Diplom) gemeint.

Kriesi, Irene und Regula Julia Leemann (2020) Tertiarisierungsdruck – Herausforde- rungen für das Bildungssystem, den Arbeitsmarkt und das Individuum, hg. von der Schweizerischen Akademie der Geistes- und Sozialwissenschaften. Swiss Academies Communications 15 (6).

DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.3678523

  • Swiss Academy of Sciences SCNAT

    Roles of Scientists in Sustainability Transformations: A Guide for Reflection and Workshop Facilitation

    Scientists, scientific experts, and knowledge brokers often find themselves in situations where they need to play new roles in society or are criticised for positioning themselves at the interface between science and other societal fields of action. The present guide aims to stimulate reflections on, and discussions of, various different roles that scientists perform.

  • European Academies Science Advisory Council EASAC

    Changing wildfires: policy options for a fire-literate and fire-adapted Europe

    There is an increased probability of extreme fires, due mainly to climate change (droughts and declining summer precipitation), rural depopulation, and land-use changes. To respond to this, a new European Academies report is calling for an urgent shift in wildfire policy – from reactive fire suppression to proactive, risk-based land management.

    Already today, wildfires burn half a million hectares in the EU yearly on average, i.e. nearly twice the size of Luxembourg. While the Mediterranean remains the highest-risk region, the report warns that continental, alpine, and boreal regions must also prepare for a new era of fire. Instead of focussing on fire suppression and emergency response, the report advocates for an integrated EU framework for landscape fire-risk governance that prioritises prevention alongside these three elements: climate and land-use policies that focus on restoring carbon-rich peatlands and managing forests sustainably; integrate fire risk into biodiversity and tree-planting plans; and educate for a fire-resilient society.

    The report under the auspices of the European Academies Science Advisory Council (EASAC) was drafted by scientists from across Europe. On behalf of the Swiss Academies of Arts and Sciences, Marco Conedera, forest engineer at the WSL Campus in Cadenazzo, contributed as a reviewer of a draft version.

  • Actor constellation - td-net toolbox profile 2 Pohl, C. 2020

    This publication describes the actor constellation and is part of a series of tools and methods compiled in the td-net toolbox for co-producing knowledge. Actor constellation is a role-play for identifying the relevance of various involved actors for tackling a specific research question.

more

Contact

Swiss Academies of Arts and Sciences

House of Academies
Laupenstrasse 7
P.O. Box
3001 Bern