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Swiss Academy of Humanities and Social Sciences SAHS

Archéologie et aménagement du territoire - Histoire et épistémologie de la sauvegarde du patrimoine, sous l'angle du développement durable

Face aux défis environnementaux actuels, la recherche archéologique doit être intégrée au cœur des doctrines de l’aménagement du territoire. Le présent essai vise à démontrer la légitimité scientifique d’une collaboration constructive entre archéologues et acteurs du développement. Il engage une réflexion théorique fondée sur l’histoire des pratiques archéologiques depuis le début des Temps modernes et met en évidence la mutation épistémologique décisive qu’a impliquée, au tournant du XXIe siècle, la mise en œuvre de la Convention de Malte.

 

Aujourd’hui, selon les principes de l’archéologie préventive, la sauvegarde du patrimoine s’alimente de l’expérience du changement sur le long terme pour envisager la totalité du territoire comme une ressource tant cognitive que symbolique, où s’estompe la distinction usuelle entre « culturel » et « naturel ». En mobilisant la temporalité pour libérer l’aménagement de nos perceptions consuméristes de l’espace, l’archéologie peut ainsi apporter une contribution précieuse aux objectifs écologiques, économiques et sociaux du développement durable.

 

Kaeser, Marc-Antoine (2022) : Archéologie et aménagement du territoire. Histoire et épistémologie de la sauvegarde du patrimoine, sous l’angle du développement durable, éd. par l’ASSH (Conférence de l’Académie XXIX / Swiss Academies Communications 17,3).

DOI: doi.org/10.5281/zenodo.6497747

  • Swiss Young Academy SYA

    Innovative Teaching Formats at the Science-Society Interface: Reflections and Future Directions in Swiss Higher Education

    Science-society dialogue is crucial for addressing pressing societal challenges. One important avenue for strengthening this link, in an inter- and transdisciplinary perspective, is teaching formats that encourage students to engage in the public sphere. However, an illustrative collection of best practices in Swiss higher education has been lacking so far. This practice-driven report draws on a non-exhaustive stocktake of existing courses in Switzerland and participatory workshops among lecturers. It features illustrative examples from Swiss higher education institutions and introduces a new typology of science-society teaching formats, offering educators a structured way to design and analyze courses across six dimensions. In addition, the publication discusses both the opportunities and challenges of implementing such teaching formats. To further advance science-society education, the report identifies three priority areas for action.

  • Swiss Academy of Sciences SCNAT

    Strategy for natural history collections in Switzerland

    Thirty-seven institutions, take a decisive step towards unlocking the full potential of natural history collections in Switzerland. Together, they publish and endorse a strategy based on 6 pillars and 52 key activities to better preserve collections, ensure their accessibility and promote their use for science and society.

  • Swiss Academy of Sciences SCNAT

    Insights from the Global South for the Revision of the KFPE Guide

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